Ateşten Gömlek / 10. Yorum (114)



Ateşten Gömlek, Halide Edib Adıvar, Edebiyat, Roman, Türk Klasikleri, Can Yayınları, Kitap Yorumları,

Cahil Okur’dan selamlar…

Uzun zamandır Türk Edebiyatı’ndan bir eser okumamıştım. Bu arayı Halide Edib Adıvar ile kapatalım istedim. Şimdide sıra bu büyük eser hakkındaki fikirlerimi sizlerle paylaşmaya geldi.

KİTAP YORUMU

“Sakarya Ordusu’na” diye başlıyor eser… O büyük kahramanlara atfedilmiş. Ve ardından Halide Edib’in Yakup Kadri’ye yazdığı satırlar… İlk söz veya son söz okumayı pek sevmem ve çoğu zaman atlarım ama o satırları muhakkak okuyun derim ben size…

İçerik Yorumu

Ülkemizin başından geçen en hazin hikayenin anlatıldığı bir eser “Ateşten Gömlek”. Yazarımız Halide Edib Adıvar’da o mücadeleler içerisinde bulunmuş yüzlerce neferden bir tanesi… Durum bu olunca, yazarın kalemindeki ustalığı da göz önüne alınca karşınıza mutlak surette beğeneceğiniz bir eser çıkmakta.

Kitabın akışı biraz yavaş olmakla beraber içerisinde yoğun şekilde kullanılan Osmanlıca kelimeler ya da bugün kullandığımız dil içerisinde yaşamayan kelimeler sizleri yorabilir. Kitabın sonunda eser içerisinde ki bu kelimeler için bir sözlük bulunsa da ben genelde akıştan ne anlattığını çözmeye çalışarak okumaya devam ettim.

Genel anlattığı dönemin içerisinde yaşayan ve birçok olayında kahramanlarından biri olan yazarımız konuları oldukça güzel bir şekilde nakletmiş. İçerisindeki aşk teması ise bence biraz fazla kaçmakla beraber, toplumun dönem içerisindeki halini güzel bir şekilde yansıttığını belirtmek gerekiyor.

Eğer tarihe biraz merakınız var ise kitabın sizi alıp götüreceğini belirtmem gerekiyor. Yerli eser okuma yüzdenizi bilemesem de, ki ben zorlanan bir okurum, bu kitabı okumanız gerektiğini belirtmek istiyorum. İyi bir okurun bana göre listesinde olması gereken eserlerden bir tanesi.  

Yazım Dili Yorumu

Yukarıda da belirttiğim gibi içerisinde fazlaca Osmanlıca kökenli kelime barındıran bir eser. Ancak burada yayınevinin hatası olduğu kanısındayım. Bu gün yaşayan dil içerisindeki kelimeler ile kitap sadeleştirmeye gidilebilirdi. Onun dışında Halide Edib’in üslubunu eleştirmek elbette haddim değil. Sinekli Bakkal ardından Halide Edib’den okuduğum ikinci eser ve benim için oldukça güzel bir anlatıma sahipti.

Yapısal Yorum

Kapak tasarımı oldukça güzeldi. İçerisinde de herhangi bir yazım yanlışı ile karşılaşmadım. Bu anlamda Can Yayınları’nın kalitesine uygun bir eser olmuş diyebilirim.

ÖNEMLİ NOT: Yukarıda belirttiğim gibi kitabın ilk sözünde Halide Edib Adıvar eserin ismini Yakup Kadri’den aldığını belirtmekte. Yakup Kadri bu ismi daha sonraları “Yaban” adını alacak eseri için düşünmekteydi.

ARKA KAPAK YAZISI

Ateşten Gömlek, cepheden, romanda anlatılan kişilerle omuz omuza yaşamış birinden gelen bir yapıt. Kurtuluş Savaşı’nın ateşten gömleğinin içinden çıkmış bir roman. Halide Edib Adıvar, her birini yakından tanıdığı roman kişilerini, yani silah arkadaşlarını içtenlikle, çağına ve yaşanan acı olaylara sorumlulukla tanıklık ederek anlatıyor. Bağımsızlık savaşımızı bütün gerçekliği ve canlılığıyla anlatan belki de en önemli roman, Ateşten Gömlek.

İhtilal ve isyan günlerinden beri koza, kurt, kelebek devirleri tetkik edilen mahlûkat gibi Sakarya silâh arkadaşlarımın "Ateşten Gömlek"te birkaç solgun aksini İstanbul, ihtilal ve ordu günlerinden alıp kâğıt üstüne koymaya çalıştım. İstediğim gibi olmadığı için silâh arkadaşlarımdan af dilemek isterdim. Bize onlar ilham ettiler.
HALİDE EDİB ADIVAR

KÜNYE

Adı:  Ateşten Gömlek
Yazar: Halide Edib Adıvar
Baskı tarihi: Şubat 2016
Sayfa sayısı: 250
Format: Karton kapak
ISBN: 9789750723216
Kitabın türü: Edebiyat, Roman, Türk Klasikleri
Dil: Türkçe
Ülke: Türkiye
Yayınevi: Can Yayınları

ALINTILAR

Hayat bana en korkak adamların iddia ile cesaretten bahsedenler olduğunu öğretti. Sayfa 24

"İngilizler aflarını talep edenlere versinler mösyö, affı zalimler değil, mazlumlar verir. Çanakkale'de dövüşürken ne asi ne esirdik. Namuslu bir millet gibi dövüştük, öldük, öldürdük. Ne zamandan beri ve hangi milletle harp edilir de mağlup olduğu zaman ona katil denilir?" Sayfa 49

Ateşten gömlek taşıyanlar sıcağın ısıttığı kadar yaktığını da bilirler. Sayfa 86

İyi kötü ihtilali imanlı fakat isimsiz insanlar başlatmıştı. Sayfa 135

Harpte yegane korkulacak şey korkudur. Sayfa 198

20 yorum:

  1. Yazardan yalnızca Sinekli Bakkalı okudum. Ateşten Gömlek, hep karşıma çıksa da ikinci kitap olarak Sonsuz Panayırı okuma niyetim var.
    Ateşten Gömlek kitabı tanıtımı için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde okudugum ilk kitabı sinekli bakkal'dı. Bu kitabı da oldukça güzel tavsiye ederim. İyi dileklerin içinde teşekkürler

      Sil
  2. Kitabı çok güzel anlatmışsınız hep aklımda olan ama sürekli ertelediğim bir kitaptı. En kısa zaman da okuyacağım , teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görüşlerinizi paylaştığınız için ben teşekkür ederim. Umarım en kısa sürede okursunuz.

      Sil
  3. Güzel tanıtmışsınız

    YanıtlaSil
  4. yazarı çok severim de bunu okumadımdı yaaaa okumaluuuu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Senın okumadığın kitap var mı? Şaşırdım bak şimdi

      Sil
    2. ben de öyle oldum :) ay yapmışım bir hataaaa :)

      Sil
  5. Milli Mücadele yıllarını anlatan bu harika eseri tanıttığınız için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  6. Kitabın isim hikayesini üniversitede hocamız anlatmıştım. İki yazardan biri "İleride ikimizin Ateşten Gömlek'i belki bir kitaplıkta yan yana durur." demiş. Hocamız Ateşten Gömlek ve Yaban'ı kitaplığımda yan yana tutuyorum demişti :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaban'ı okumadım ama hocamız dogru olanı yapmıs bırbnırıne dost kardes ıkı kıtap gibiler

      Sil
  7. Kitabı harikulade bir şekilde özet geçmişsiniz, ellerinize sağlık. Milli Mücadele yıllarını anlatan en iyi kitaplardan veya eserlerden bir tanesidir.

    YanıtlaSil
  8. Çok merak ettiğim bir eser, hala okumamış olmaktan utanıyorum. Adını Yakup Kadri'den aldığını biliyordum, ilk öğrendiğimde çok şaşırmıştım. Bu Osmanlıca kelime sorununu Sinekli Bakkal'da çok yaşamıştım ve onu Can Yayınlarından okumuştum. Blogumda yorumlarken ben de diliçi çeviri yapılması gerektiğinden bahsetmiştim, hem böylece daha çok okura ulaşılabilir. İş Bankası Türk klasiklerini günümüz Türkçesine uyarlıyor, çok da iyi yapıyor. Umarım sıra Halide Edip'in eserlerine de gelir. Ateşten Gömleği en kısa sürede okumayı aklıma koydum. Okumadıysa sana yazardan Vurun Kahpeye isimli kitabını önerebilirim abi. Yorum ve tavsiye için teşekkürler :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğin gibi kitaplar yeni basımlarında yaşayan kelimeler ile sadeleştirilmeli, böylesi okuyucu adına daha güzel ve anlamlı olur. "Vurun Kahpeye" kitabını çok duysam da ne yazık ki henüz okumadım. Ama kısa zaman sonra okurum belki kim bilir. Bu ara Türk Edebiyatına daha fazla yer verme gereği duyuyorum.

      Sil
  9. Okumadım kitabı ve çok geç kaldığımı düşünüyorum yine. Bazı kitapları geç okumakla hata yapıyorum, öne almam gereken kitaplar var :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne yazık ki bazen bazı kitaplara geç kalıyoruz. Yoğun vs sebeplerle. Hep aklımızda ama okuyamadığımız kitaplar giderek birikiyor.

      Sil

Yorumlarınız Bizim İçin Önemlidir

Blogger tarafından desteklenmektedir.