55: KİTAP YORUMU : Boğulmamak İçin

Kitap Yorumları, Boğulmamak İçin, George Orwell, 9789750726491, Suat Ertüzün, Can Yayınları, Roman, Edebiyat

Kitabın Adı: Boğulmamak İçin
Yazar: George Orwell
Baskı Tarihi: Ekim 2015
Sayfa Sayısı: 256 ISBN:9789750726491
Çeviri: Suat Ertüzün
Yayınevi: Can Yayınları
Kitabın Türü: Roman, Edebiyat

KİTAP HAKKINDA


"Orwell'in ironik mizah anlayışı tazeliğini hiç yitirmiyor. Bu, kaçırılmaması gereken bir Orwell yapıtı."
-The Observer-

Göbeğinin çapı giderek genişleyen ve evinin taksitlerini ödemekle uğraşan George Bowling kırk beş yaşında, evli ve çocuklu ve yeni aldığı takma dişleriyle kasvetli hayatından çaresizce kurtulmak isteyen bir sigorta pazarlamacısıdır.1939'da patlak verecek olan savaşın gelişini; yemek kuyruklarını, askerleri, gizli polisi ve zorbalığı görerek modern zamanlardan korkmaktadır.Böylece çocukluğunun dünyasına, huzur ve sükûn dolu bir yer olarak hatırladığı köyüne sığınmaya karar verir.Fakat köyünde aradığını bulabilecek mi, orası şüphelidir.

"Çok komik olmanın yanında hayranlık uyandıracak kadar gerçekçi... Bin Dokuz Yüz Seksen Dört'ü burada nüve haliyle görebiliyoruz. Hayvan Çiftliği'ni de... Hem zengin bir okuma keyfi sunan hem de iki klasiğin tohumlarını birden barındıran romanlara kolay rastlanmaz."
-John Carey, The Sunday Times-
(Tanıtım Bülteninden)

KİTAP YORUMU


Cahil Okur’dan herkese selamlar…

Yılın ilk kitabı yorumu ile karşınızdayım. Üstüne iki kitap okusam da George Orwell’in “Boğulmamak İçin” kitabının yorumunu girmek bu güne nasip oldu. Lafı uzatmadan hemen yoruma geçeyim.

  1. İçerik Yorumu

George Orwell benim sevdiğim sayılı yazarlardan bir tanesi. Gerçekten okuduğum eserlerin tamamı benim için ayrı bir öneme sahip.

“Boğulmamak İçin” kitabında yazarın diğer eserlerinde olduğu gibi bir yine bir hiciv hakim. 1984 kitabında olduğu gibi yine bizlere ana karakter üzerinden savaş hakkındaki eleştirileri iletiyor. Bununla birlikte şehir yaşantısına dair bazı eleştirilerde okurken gözünüze çarpacaktır.

Ana konunun savaş olduğunu az önce de söylemiştim. Bu konuyu işlerken “Savaşlar şöyle kötüdür”, “Savaşlar insana şöyle zararlar verir” gibi bir söylem yerine daha dolaylı bir anlatımla karşımıza çıkıyor Orwell. Yani psikolojik olarak savaşın insanları nasıl etkilediği, savaşın yaydığı korkuları anlatmaya çalışıyor.

Kitap içinde bir bölümde ana karakter Bowling bir konferansa katılıyor ki bence en dikkatli okunması gereken nokta burası. Savaşın zanlısı ve mağduru noktasında o satırlarda yapılan eleştiri beni çok etkili gerçekten. Aklımın en fazla soru işaretleri ile dolduğu kısım burasıydı.

Sonuç olarak yine benim adıma artılarla dolu bir okuma oldu “Boğulmamak İçin” eseri. Bu yıl içerisinde belki diğer eserlerini de okurum Orwell’ın. Henüz kendime bir okuma listesi yapmadığım için şu an için net bir şey diyemiyorum.

İçerik Puanım 5 üzerinden 4,9

  1. Yazım Dili Yorumu

George Orwell’ın yazım diliyle alakalı olarak aslında ek öyle büyük laflar etmeye gerek yok. “Orwell kalitesi” diyerek geçmekle yetineceğim. Suat Ertüzün’ün Türkçeleştirmesi ise gerçekten güzeldi. Çünkü çoğu yabancı eserin çevirisindeki o sahtelik ve yabancılık hissini “Boğulmamak İçin” eserinde bulamayacaksınız.bu da bence ciddi bir artı.

Yazım Dile Puanım 5 üzerinden 4,7

  1. Yapısal Yorum

Can Yayınları’nın kalitesi bu kitapta da karşımıza çıkıyor.bu konuda rahat olabilirsiniz. Yanlış hatırlamıyorsam bir yada iki kelime hatasına karşılaşsam da o kadar da sıkıntı olan bir durum değil.

Yapısal yorumdan bahsederken Utku Lomlu’nun yaptığı kapak tasarımına da bir parantez açmak istiyorum. Gerçekten benim için önemli kapak tasarımlarından biri. Utku Lomlu gerçekten bu işi iyi yapıyor. Belki de sizinde Lomlu’nun cizdiği kapaklara hayranlığınız vardır. Paylaşırsanız benimle sevinirim.  

Yapısal Durum Puanım 5 üzerinden 4,8

SEÇTİĞİM SÖZLER


Ne derseniz deyin, takma dişler bir dönüm noktasıdır. Kendinize ait son diş de gidince bir Hollywood jönü olduğunuz şeklinde kendinizle dalga geçebileceğiniz günlerde sona erer. (Sayfa 12)

Kimse şişman bir adamın da duyguları olabileceğini düşünmez. (Sayfa 27)

Ölüleri uyandırmaya yetecek kadar gürültü her nasılsa şu güruhu uyandırmıyor. (Sayfa 35)

Tanrı bizlerin uçmasını isteseydi kanat verirdi.  (Sayfa 55)

Arada bir kendi başıma olmanın iyi geldiğini bilecek kadar büyümüştüm artık.  (Sayfa 88)

Her şeye vakit vardır ama yapmaya değer şeyler hariç.  (Sayfa 91)

Savaştan önce hep yazdı - daha önce de söylediğim gibi bir yanılsama tabi ama hatırladığım bu.  (Sayfa 115)

Değer verdiğiniz şeylerin süreceğini biliyorsanız ölmek daha kolaydır.  (Sayfa 121)

Zaten "iyi" kitap okumaya niyetli olmadığınız kitaptır.  (Sayfa 134)

Savaşın insanları entelektüellere çevirdiğini söylemek abartı olur fakat onların geçici olarak nihilistlere döndükleri bir gerçekti.  (Sayfa 138)

Savaş eğer sizi öldürmüyorsa düşündürmeye başlaması kaçınılmazdı.  (Sayfa 138)

Biri biri kadını temizlediyse ilk şüpheli daima kocadır; bu da insanların evliliğe nasıl baktıklarıyla ilgili az çok fikir veriyor.  (Sayfa 150)

Kim savaşan korkuyor? Fakat asıl önemli olan savaş değil, savaştan sonrası.  (Sayfa 165)

Güneşin altında yeni bir şey yok  (Sayfa 174)

Bir insanın kalbi durunca - daha önce değil - öldüğünü söyleriz. Bana biraz keyfi geliyor bu.Belki insan asıl beyni durunca ölüyor, yeni bir düşünceyi idrak etme gücünü yitirince. (Sayfa 176)

Benim asıl sormak istediğim şu; bir bebeğe gaz maskesini nasıl takarsınız?  (Sayfa 213)

Hepsi olacak. Aklınızın köşesinde olan, sizi korkutan ancak kabus olabileceğini veya başka ülkelerde yaşanacağını düşündüğünüz her şey. Bombalar, yemek kuyrukları, kauçuk coplar, dikenli teller, renkli gömlekler, sloganlar, korkunç yüzler, yatak odası pencerelerinden etrafı tarayan makineli tüfekler. Hepsi olacak. Biliyorum, ama ona bakarsanız zaten biliyordum. Kaçış yok... (Sayfa 245)

12 yorum:

  1. George Orwell benim de çok sevdiğim ve değer verdiğim yazarlardan. Fakat ne yazık ki henüz yalnızca iki kitabını okuyabildim. Ama aklımda bir sonraki Orwell kitabım olarak hep bu kitap vardı; bu nedenle yorumunuz çok güzel denk geldi :) Özellikle alıntılara bayıldım :) Umarım en kısa zamanda okuyacağım, hatta listeme ekliyorum bile :) Kaleminize sağlık, sevgilerle :):)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amaç zaten bu kitap seven arkadaşlarımızı biraz daha şevklendirmek. Gerçekten dikkatle okunması gerken bir yazar benim için Orwell. Okuduğunuz kitaplar büyük ihtimal 1984 ve Hayvan Çiftliği :) Herkes o eserlerle Orwell hayranı oluyor ki diğer eserleri de en az onlar kadar değerli

      Sil
    2. Evet, doğru söylediniz, o ikisi :) Teşvik konusunda kesinlikle çok haklısınız. Umarım bu şevkimizi daha da çok insana ulaştırabiliriz :):)

      Sil
    3. Umarım öyle olur :D

      Sil
  2. Puanı yüksek bir kitap olmuş :) Alıntıları da beğendim valla :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle tavsiye ettiğim bir eser... Umarım begenerek okursunuz bir gün..

      Sil
  3. George Orwell hiç okumadim. Kütüphanede bulursam bir kitabini alip bir baslangiç yapayim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orwell hayran kalınası yazarlardan bir tanesidir benim için. Hayvan Çiftliği ile başlamanızı tavsiye ederim

      Sil
  4. George Orwell Hayvan Çiftliği ve 1984 ile favori yazarlarımdan oldu. Bu kitabını ve diğer kitaplarını okumak istiyorum.

    şimdiye kadar hiçbir kitabın kapağını kim tasarlamış diye bakmadım ki aralarında çok beğendiklerim de vardır. Bu açıdan seni takdir ettim. Bundan sonra dikkate edeceğim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tasarımlar gerçekten benım cok ama cok hosuma gıdıyor. Umarım okudugunda begenecegın bır eser olur abla :D

      Sil
  5. Gerçekten müthiş bir derleme olmuş. Ben de Orwell'i beğenen birisi olarak bu kitabı okumayı düşünüyordum ama bu yazı beni daha çok indüklemiş oldu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevindim bunu duyduğuma :D Umarım okuduktan sonra fikirlerini benimle paylaşırsın

      Sil

Yorumlarınız Bizim İçin Önemlidir

Blogger tarafından desteklenmektedir.