66: KİTAP YORUMU : Beyaz Zambaklar Ülkesinde

Kitap Yorumları, Beyaz Zambaklar Ülkesinde, Grigory Petrov, Prof. Dr. Ali Haydar Bey, Hayat Yayın Grubu, Roman, Felsefe-Düşünce, Edebiyat

Kitabın Adı: Beyaz Zambaklar Ülkesinde
Yazar: Grigory Petrov
Baskı Tarihi: Ekim 2007
Sayfa Sayısı: 128
ISBN: 9789758243204
Çeviri: Prof. Dr. Ali Haydar Bey
Yayınevi: Hayat Yayın Grubu
Kitabın Türü: Roman, Felsefe-Düşünce, Edebiyat

KİTAP HAKKINDA


Beyaz Zambaklar Ülkesinde, Mustafa Kemal Atatürk zamanında Türkçeye ilk kez çevrildi. Atatürk, kitabı okuduğunda bu destansı başarıya tek kelimeyle hayran olmuştu. Derhal kitabın ülkedeki okulların, özellikle askeri okulların müfredatına dahil edilmesini emretti. Türk askerleri ülkelerindeki “yaşamı yenilemek” için mutlaka bu kitabı okumalıydılar. O vakitler, kitap o kadar çok ilgi gördü ki, Kuran-ı Kerim’den sonra en çok okunan kitap haline geldi.rnrnBu kitap tüm yoksulluğa, imkansızlıklara ve elverişsiz doğa koşullarına rağmen, bir avuç aydının önderliğinde; askerlerden din adamlarına, profesörlerden öğretmenlere, doktorlardan işadamlarına kadar, her meslekten insanın omuz omuza bir dayanışma sergileyerek, Finlandiya’yı, ülkelerini geri kalmışlıktan kurtarmak için nasıl büyük bir mücadele verdiklerini, tüm insanlığa örnek olacak biçimde gözler önüne sermektedir.

KİTAP YORUMU


Cahil Okur’dan herkese selamlar…

Blogumun yeni kitap yorumu ile karşınızdayım. Bu gün adından “Atatürk'ün Askeri Okulların Müfredatına Konulmasını Emrettiği Kitap” olarak sürekli duyduğumuz Beyaz Zambaklar Ülkesi’nde kitabını değerlendireceğiz. Lafı uzatmadan hemen yorumlamaya geçelim.

  1. İçerik Yorumu

Beyaz Zambaklar Ülkesi’nde kitabı son zamanlarda okuduğum en güzel kitaplardan bir tanesiydi diyerek yorumlamaya başlamak istiyorum. M. Kemal Atatürk’ün  bu kitaba bu denli önem vermesinin altındaki nedeni okuyunca daha net anlıyorsunuz.

Övgüleri kenara bırakıp içerik açısından Beyaz Zambakla Ülkesi’nde kitabını değerlendirmeye geçecek olursak, kitabın her satırı bir ders niteliğinde gerçekten. Grigory Petrov’un kaleme aldığı her satır gelişmekte olan toplumlar için “bana göre” bir yol haritası niteliğinde.

Kitabın içerisinde altını çizdiğim kelimelerin hepsi bana farklı bir bakış açısı kazandıran ve “Gerçekten keşke böle olabilse ve benim ülkemde daha iyi bir konuma gelse” dedirtti. Özellikle askeri kışlalarla ilgili olan bölüm de, kitapta geçen fikrin önemli olduğu kanısındayım. Çünkü okullardan sonra insanların hayatına yön verebileceğiniz en önemli yerlerden birisi de kışlalar.

İçerik ile ilgili olmasa da kitabın bana gösterdiği güzel bir ayrıntıyı da sizinle paylaşmak istiyorum. Robinson Crusoe kitabının bir esinlenme olduğunu da Grigory Petrov sayesinde öğrenmiş oldum.  Gerçek şu ki; Daniel Defoe bu kitabında İbn Tufeyl’in “Hay Bin Yakzan” (Ruhun Uyanışı) adlı eserinden esinlenerek yazdığı edebiyat çevrelerince kabul görmüş bir gerçekmiş. Robinson Cruose kitabını okumak isteyen bir adam olarak bu ayrıntıyı öğrenmek beni mutlu etti.

İçerik Puanım 5 üzerinden 4,8

ÇEKİLİŞE KATILMAYI UNUTMAYIN LÜTFEN
  1. Yazım Dili Yorumu

Grigory Petrov aynen eserinde bahsettiği gibi kullandığı dil herkes tarafından anlaşılabilecek seviyede bir eser kaleme almış. Kitabı ilkokul çağındaki bir çocuk da ilk defa kitap okuyan bir kimsede rahatlıkla anlayabilir. Ki bu; esere sizi daha çok bağlayan bir unsur olabiliyor ilerleyen sayfalarda.

Yazım Dili Puanım: 5 üzerinden 4,8

  1. Yapısal Yorum

Elimdeki baskı Manisa Valiliği tarafından yürütülen “251 Bin Dev Öğrenci Projesi” kapsamında Hayat Yayın Grubu’na bastırılan bir baskı. Kapak tasarımını beğenmemiş olsam bile iç baskıda herhangi bir hata ile karşılaşmadım. Yapısal anlamda dört dörtlük olmasa da içeriğin tartışmasız güzelliği nedeniyle bu tip aksaklıklar fazlaca gözünüze çarpmamakta.

Yapısal Durum Puanım 5 üzerinden 4,6

SEÇTİĞİM SÖZLER


İlim, felsefe, sanat ve din hep insanın olgunlaşmasını için vardır. Eğer tüm bunlar yeryüzünde daha mutlu, daha aydınlık ve gerçekten cennet hayatı sunmaya ve kurmaya hizmet etmeyeceklerse hiçbir önem ve değer taşımıyorlar demektir.  (Sayfa 8)

-          Eğer halka güvenmeyip de Rusya'da olduğu gibi biletçi veya kontrolcü kullanmak isterseniz, kontrolcuları da kontrol etmek gerekir. Biz kontrolcüye değil, halkımıza inanırız, insana inanırız  (Sayfa 22)

Yöneticiler iyi veya kötü olsunlar, kahraman veya zalim olsunlar, onlar kendi milletlerinin birer yansımasıdırlar.  (Sayfa 31)

Her millet iktidar mekanizmasının başına ya kudretli ya da önemsiz kişileri geçirir. Bunlardan birinin işbaşına gelmesi milletin ahlaki seviyesi ve yaşantısına bağlıdır.  (Sayfa 35)

Eğitim almış olanların tümü milli düşünceyi geliştirmeye, milli ruhu uyandırmaya, milli iradeyi güçlendirmeye mecburdurlar. (Sayfa 41)

İnsanlığın yaratılışında var olan kin, intikam ve vahşet, azgın deniz dalgalarının alçak yerlere saldırması gibi, insanlar arasında da başkalarının haklarına karşı saldırlar halinde sürüyor.  (Sayfa 52)

İnsanlığın yaratılışında var olan kin, intikam ve vahşet, azgın deniz dalgalarının alçak yerlere saldırması gibi, insanlar arasında da başkalarının haklarına karşı saldırlar halinde sürüyor.  (Sayfa 52)

Hayattaki düzensizliklerin en büyük nedenlerinden biri şudur ki, herkes hayatında refaha kavuşmayı arzu eder, fakat hayatını terfi ettirmesini ve bizzat çalışma sonucunda hayatını daha iyi bir biçimde düzenleme ihtiyacını hissetmez. (Sayfa 71)


Eğer gençliğin ruhunu tarım yapılmayan bir tarla gibi kendi haline bırakırsanız, orada ısırgan otları ve dikenler yetişir. (Sayfa 72)

17 yorum:

  1. Bende dıyorum, bu kıtap nerden gelıyor aklıma. Bende okumustum cook kucuklen ortaokul zamanın da falan herhalde, okulun kutuphanesınden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten güzel bir kitap ve anıldığı şekli bence hak ediyor.

      Sil
  2. Beyaz Zambaklar Ülkesinde bence de okunmaya değer bir kitap. Blogda yeni Robinson Crusoe'u yorumlamıştım, tam denk geldi :-D

    YanıtlaSil
  3. Modası hiç geçmeyecek kitap. Yakınlarda yine hakkında konuşmuştuk bir iş arkadaşımla :)

    YanıtlaSil
  4. Gerçekten verilen önemi hak ediyor İlkay okumanı şiddetle tavsiye ederim

    YanıtlaSil
  5. Atatürk için bu denli değeri olan bir eser olduğunu bilmiyorum, senin yazınla öğrenmiş oldum. Aslında sadece adını bildiğim, hakkında bir araştırma yapmamış olmamama rağmen okumak istediğim bir kitaptı ama şimdi senin yorumundan sonra sadece istemekle kalmamam gerektiğini anladım. Güncel listeme ekledim hemen. Kitapları farklı kriterlere göre değerlendirmeni beğeniyorum. Özellikle dilinin sade oluşuna da çok sevindim. Detaylı ve heveslendirici incelemen için teşekkürler :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikli olarak Atatürk'ün bu kitabı okuyun demesinin ardında ciddi bir sebep yattığını okuyunca daha rahat anlıyorsun. Mutlaka oku derim.

      Yorumlama şeklimle alakalı yaptığın güzel yorum için de ayrıyeten çok teşekkürler

      Sil
  6. Cahil kardeş,70 e kaç kaldı😎

    YanıtlaSil
  7. Gerçek bir klasik, herkesin okuması ve günümüze göre düşünerek anlamlar çıkarması gereken bir kitap. Okuduğumda bende çok etkilenmiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öle kesinlikle herkesin okuması gereken bir eser

      Sil
  8. Azra Kohen'in 'Gör Beni' kitabında tavsiye etmesi üzerine haberdar oldum. Eşimin özel bir günde hediye etmesi de, zaten değerli olan bu kitabı daha da değerlendirdi. O yüzden yorumunu daha bir merak ettim. Elimdeki kitabı bitirir bitirmez başlıycam ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cidden güzel bir kitaptır, şiddetle tavsiye olunur...

      Sil
  9. Kitabı okudum ama henüz bloğuma yazmadım. Emeğinize sağlık çok güzel bir yorum olmuş:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim... Kitabı gerçekten çok seviyorum. Yorumunu bekleyecegim, haberdar edersen sevinirim

      Sil

Yorumlarınız Bizim İçin Önemlidir

Blogger tarafından desteklenmektedir.