50: KİTAP YORUMU : FAHRENHEIT 451

Fahrenheit 451, Ray Bradbury, Korkut Kayalıoğlu, Zerrin Kayalıoğlu, İthaki Yayınları, Roman, Bilim-Kurgu, Edebiyat, Kitap Yorumları,
Kitabın Adı: Fahrenheit 451
Yazar: Ray Bradbury
Baskı Tarihi: Şubat 2012
Sayfa Sayısı: 242
ISBN: 9789756902219
Orijinal Adı: Fahrenheit 451
Çeviri: Korkut Kayalıoğlu, Zerrin Kayalıoğlu
Yayınevi: İthaki Yayınları
Kitabın Türü: Roman, Bilim-Kurgu, Edebiyat

KİTAP HAKKINDA


Guy Montag işini seven bir itfaiyeciydi. On yıldır kitap yakıyordu. Gecenin bir yarısında yola çıkışlarını, alevlerin kitapları yutuşunu hiç sorgulamamıştı... Hiç sorgulamamıştı, insanların korkusuzca yaşadıkları bir geçmişi anlatan o 17 yaşındaki genç kızla karşılaşana dek... Montag'ın hayatındaki bütün yanlışlar doğrularla yer değiştirir o andan sonra... İşini, eşini, yaşayışını yeni bir gözle değerlendirir. Önünü alamadığı duyguları onu, asla tahmin edemeyeceği şeyler yapmaya iter.

Sansüre, totaliter yönetimlere, kültür endüstrisine ve uzunca bir süredir sürdürdüğümüz yaşam tarzına yönelik en keskin eleştirilerden biri. Okuyun ve kendinizi yeni baştan kurun.
(Arka Kapak)

KİTAP YORUMU


Cahil Okur’dan herkese selamlar…

Öncelikli olarak geçmiş bayramlarınız mübarek olsun arkadaşlar. Bayram öncesi yoğun tempo nedeniyle bayramda buralarda olamadım. Bu nedenle yorum biraz gecikti lakin beni affedersiniz sanırım. Bayram ve tatil bir arada geçirdim ve gerçekten ihtiyacım olan buydu. Kafayı dinledim ve şimdi biraz daha iyi durumdayım.

  1. İçerik Yorumu

Lafı uzatmadan hemen kitap yorumuna geçelim :) Ray Bradbury deyince herkesin aklına muhakkak ki öncelikli olarak Fahrenheit 451 geliyordur. Kitabın adının neden Fahrenheit 451 olduğu ile başlamak istiyorum. Fahrenheit kavramını liseden hatırlarsınız bir sıcaklık birimidir. Ve 451 Fahrenheit kitap kağıdının yanma sıcaklığıdır. Kitaplar hakkındaki bir kitap için belki de verilebilecek en güzel isim budur. Ben bu anlamda Ray Bradbury’nin bu tercihini oldukça güzel buldum.

İsmi hakkında konuşurken söylediğim gibi kitabın konusu kitaplar ve bize hissettirdikleri olarak özetleyebiliriz.Yukarıdaki tanıtım yazısında tanıştığınız dostumuz Montag bir itfaiyeci lakin  bildiğimiz türden bir itfaiyeci değil. Onun işi yangın söndürmek değil yangın çıkarmak. Ve kitapları yakıyor…

Lakin okunması için yazılan kitaplar neden yakılır? Bu soru ile birlikte kitabın türü anlamında bazı çıkmazlara girebilirsiniz.Birçok kitap satıcısı Fahrenheit 451’i bilim-kurgu kategorisinde değerlendirse de bence tam bir hiciv niteliğinde.

Bu yorumu size Huxley’in “Cesur Yeni Dünyası” yorumunda da yapmıştım. Ancak bilim-kurgu anlayışım bu değil benim. Bradbury eserinde kitapsız bir evrenin yönetenlere getirdiği faydaları oldukça güzel bir dil ile gözleriniz önüne sürmekte.

“Kitaplar hakkındaki bir kitap” olarak özetlediğim bu eseri özellikle kitap okumayı çok seven arkadaşlarımın mutlaka okuması gerektiği kanısındayım. Kitabın roman olmasına rağmen içerisinde taşıdığı felsefi değerde bence oldukça önemli. Az sonra yaptığım alıntılardan da anlayacağınız üzere kitap okumanın değerini bu eserle bir kez daha anlamış oldum diyebilirim.

Konuya fazla girmek istemediğimi devamlı takipçilerim artık biliyorlardır. Lakin Clarisse McClellan’ın akıbeti hakkında bilgisi olan varsa ve benimle paylaşırsa çok mutlu olurum.

  1. Yazım Dili Yorumu

Ray Bradbury’nin okuduğum ilk kitabıydı Fahrenheit 451… Ben yazarın dilini oldukça güzel ve sade buldum. Derin felsefe yaptığı bazı cümleleri tekrar okumak gerekse de bence okurken sizi yormayacak bir kitap. Bu nokta da çevirmenler Korkut Kayalıoğlu, Zerrin Kayalıoğlu’nu da tebrik etmek gerekiyor.

  1. Yapısal Yorum

İthaki’nin farklı bir formda bastığı bir eser Fahrenheit 451… Kitap klasik İthaki kitaplarından daha küçük boyutlu lakin bu okuma hızını artıracak nitelikte olduğu için benim hoşuma gitti. Amacı anlamasam da güzel bir değişim olmuş.
İç sayfalarda birkaç küçük tashih olsa da sorunsuz bir basımdı bana göre. Kapak tasarımını da beğendiğimi belirtmem lazım. Birçok farklı kapak içinde en güzeli bence İthaki’nin ki olmuş.

SEÇTİĞİM SÖZLER


İnsanların başlarına getirip yücelttikleri bir liderleri her zaman vardır... bu, işte sadece bu, zorbaların türediği kaynaktır; ilk ortaya çıktığı zaman, o bir koruyucudur.  (Sayfa 7)

İnsanlar daha çok bir meşaleye benziyorlardı; birileri üfleyinceye kadar yanarlardı. (Sayfa 33)

Aniden her şeyin yanlış olduğunu anladığı için ağlamaya başladı, ölüm için değil, fakat ölüm karşısında ağlayamadığı düşüncesi için... (Sayfa 76)

Kitaplarda bir şeyler olmalıydı, hayal edemeyeceğimiz şeyler, kadının yanan bir evde kalmasını sağlayacak bir şeyler; orada bir şeyler olmalı. Bir hiç için kalamazsın. (Sayfa 85)

Her zaman bilinmeyenden korkarsınız. (Sayfa 95)

Hiç de, ana yasının dediği gibi; kimse eşit ve özgür doğmamıştır, herkes eşit yapılır. (Sayfa 95)

Kitaplar bir tür depo gibidir ve biz onlarda unutacağımızdan korktuğumuz şeyleri saklarız. (Sayfa 126)

Soylu düşüncelerin eşlik ettiği adamlar hiçbir zaman yalnız değildir. (Sayfa 159)

Cildine bakarak bir kitap hakkında hüküm verme. (Sayfa 224)


Büyükbabam herkes öldüğü zaman geride bir şey bırakmalı derdi. Bir çocuk, bir kitap, bir resim, bir ev, yapmış olduğu bir duvar ya da bir çift ayakkabı. Yada ekili bir bahçe… (Sayfa 226)

12 yorum:

  1. Sizin de geçmiş bayramınız kutlu olsun.Kitaptan seçtiğiniz sözler,düşündürücü...

    YanıtlaSil
  2. Yorumlarımda sorun var son Zaman'larda, gitmiyor galiba bazı yorumlarım :(

    Kitabın isminin anlamını bilmiyordum teşekkürler bilgi için. Böyle kitaplarda hep yazarın yaşadığı dönem ve ülkeden Nasıl etkilendiğini merak ederim. Bu yorumunuz zihnimde farklı soru işaretleri oluşturdu en iyisi okumak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyup kendin deneyimlemen en güzeli bence de :D Yorumum da buna az katkı sağladıysa ne mutlu bana

      Sil
  3. Deli gibi okumak istediğim ama bir türlü sıra gelmeyen kitaplarımdan biri bu da :) Ama böyle ayrıntılı bir yorum çok okumamıştım, çok güzel anlatmışsınız, kaleminize sağlık :) Umarım en kısa zamanda okuyacağım :) Sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım istediğiniz kısa zamanda gerçekleşir ve o zaman tekrar konuşuruz bu konuyu :D

      Sil
  4. Kitabın adının anlamını okuyunca resmen ampul yandı beynimde, başta çok anlamsız geliyordu, bilmiyordum öyle olduğunu. :D
    Henüz okumadım bende kitabı ama ilginç bir konu. Hiciv yüklü, felsefik cümleler barındıran, iyi kurguya sahip kitapları da severim. Yani tam benlik gibi duruyor.
    Karakter belki de yazılmaması gerektiği halde yazılmış kitapları da yakıyor olabilir diye düşündüm, okuduğum son kitaptaki bakış açısının etkisiyle. :) Listeme ekliyorum, emeğine sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O listeleri çok kabarttık bu ara Serhat kardeşim bakalım ne zaman liste boşalacak... Gerçekten okunması gereken çok kitap var ve zamansızlık canımı sıkıyor..

      Sil
  5. Öncelikle sizinde geçmiş Bayramınız mübarek olsun. Kitabın adını okuyunca anlamını ve nedenini gerçekten merak etmiştim gerçekten yazar güzel bir isim bulmuş kitaba...
    En çok sevdiğim söz " Cildine bakarak bir kitap hakkında hüküm verme. " oldu. Sadece kitaplar için değil insanlar içinde geçerli sanki evrensel bir alıntı...
    Tanıtım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle sadece kitaplar değil insanlarda da durum aynı... Cildine bakarak, dış görünüşe bakarak yorum yapılmamalı. Lakin toplum bunun tam aksini yapma konusunda bir hayli başarılı.

      Sil
  6. --!!Dikkat spoilerlı yorum-- Hatırladığım kadarıyla Clarisse öldü, Mildred Montag'a Clarisse'nin bir arabanın altında kaldığını söylemişti. Daha sonraları birkaç defa daha Clarisse'nin öldüğünden bahsedildi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tam hatırlamıyorum maalesef yalan soylemeyım :D

      Sil

Yorumlarınız Bizim İçin Önemlidir

Blogger tarafından desteklenmektedir.